Häiriökäytös asiakaspalvelijoiden riesana

MTV3:en aamutv:ssä puhuttiin 6.5.2024 asiakaspalvelijoiden kohtaamasta häirinnästä ja epäasiallisesta käytöksestä. Vieraina olivat edustajat PAM:sta sekä Kaupan Liitosta. Keskustelussa nousi esiin erityisesti kaupan alan sekä turvallisuusalan työntekijöiden kohtaama epäasiallinen käytös. Lisäksi myös ravintola-ala oli esillä.

Epäasiallinen käytös voi sisältää henkilökohtaisten loukkausten lisäksi esimerkiksi myös fyysisen väkivallan uhkaa sekä seksuaalista häirintää. Kuten keskusteluissakin todettiin, työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta. Voidaan myös pohtia, mitä häirintä ja epäasiallinen käytös asiakkaiden toimesta aiheuttaa työhyvinvoinnille työyhteisössä pidemmässä juoksussa, mikäli asialle ei tehdä mitään eikä työntekijöille kouluteta keinoja kohdata ja käsitellä huonoa käytöstä.

Onko teidän työpaikallanne toteutettu riittävä perehdytys uhkaavan käytöksen kohtaamiseen asiakaspalvelutehtävissä oleville? Mikäli haluatte apua perehdytyksen hoitamiseen ja keskittää omat voimavaranne muihin liiketoiminnallisiin tehtäviin, voitte tilata asiantuntijan toteuttamaan koulutuksen. Me toteutamme juuri teidän tarpeisiinne laaditun koulutuksen kustannustehokkaasti eikä teidän tarvitse ryhtyä selvittelemään ja laatimaan koulutusmateriaaleja. Me hoidamme kaiken puolestanne, riittää että olette paikalla koulutuksessa (fyysisesti tai etänä ;)).

#turvallisuuskoulutus #uhkatilanteet #asiakaspalvelijat